Головна сторінка » Твори з російської літератури XVIII-XIX ст.

Бунін І.О. [11]Гончаров І.О. [21]Грибоєдов О.С. [9]
Державін Г.Р. [1]Достоєвський Ф.М. [11]Жуковський В.А. [3]
Крилов І.А. [6]Лермонтов М.Ю. [84]Лєсков М.С. [4]
Некрасов М.О. [19]Островський О.М. [15]Пушкін О.С. [81]
Рилєєв К.Ф. [1]Салтиков-Щедрін М.Є. [15]Толстой Л.М. [64]
Тургенєв І.С. [33]Тютчев Ф.І. [8]Фет А.А. [5]
Фонвізін Д.І. [5]Чернишевський М.Г. [7]Чехов А.П. [50]

Що у свiтi є прекраснiше за людину? Адже вона найдосконалiше творiння цього свiту. Можливо, саме тому людина є об’єктом дослiдження iнших людей. Кожна епоха по-своєму уявляє iдеал людини. На творення цього iдеалу впливають рiзнi фактори, бiльшою мiрою соцiальнi. I найвидатнiшi постатi свiту людського намагаються вдихнути життя в iдеал своєї епохи. Так, Лев Миколайович Толстой, хоча i вiрив у людську простоту i правду, зображував велику людську єднiсть i людину на фонi цiєї єдностi.
“Герой нашого часу” - соціально-психологічний роман, у якому автор ставив перед собою завдання розкрити внутрішній світ героя, “дослідити душу людську”. Лермонтов - романтик, тому проблема особистості - центральна проблема романтизму і, природно, творчості поета. Однак новаторство “Героя нашого часу” полягає в тому, що конфлікт особистості і навколишнього світу вирішується за допомогою різноманітних засобів, як романтичних, так і реалістичних. Печорін головний герой роману, є соціальним типом. Його традиційно слідом за Онєгіним поміщають в галерею “зайвих людей”. В образах Печоріна і Онєгіна багато спільного, починаючи від деталей, рис характеру, закінчуючи ситуаціями, в які вони потрапляють. Проте конфлікт особистості й суспільства в “Герої нашого часу” гостріше, ніж в “Євгенії Онєгіні”, так як Печорін “шалено ганяється за життям”, але нічого від неї не отримує, а Онєгін просто “пливе за течією”.
Самоаналіз Печоріна дуже глибокий, всяке душевний стан виписано докладно і детально, аналізується власну поведінку та психологічні причини, мотиви і наміри дій. Доктору Вернеру Печорин зізнається: «У мені дві людини: один живе в повному сенсі цього слова, інший мислить і судить його …» За видимим у творі розкривається істотне, за зовнішнім - внутрішнє. Психологізм служить тут способом виявлення і пізнання того, що при першому сприйнятті здається загадковим, таємничим і дивним. Важливе місце в романі, де дія відбувається в різних географічних точках (біля моря, в горах, в степу, в козацької станиці), посідає пейзаж. Сприйняття природи в творі допомагає розкрити внутрішній світ героя, його стан, його сприйнятливість до прекрасного. «Я пам’ятаю, - записує у своєму журналі Печорін, - цього разу більше, ніж коли-небудь раніше, я любив природу». Герой роману близьким до природи з усім її розмаїттям, а вона діє на його внутрішній світ.
В 1869 році з-під пера Л. Н. Толстого вийшло один з геніальних добутків світової літератури - роман-епопея “Війна й мир”. За словами И. С. Тургенєва, “нічого кращого в нас ніколи не було написано ніким”. “Щоб добуток був гарним, треба любити в ньому головну, основну думку. В “Війні й світі” я любив думку народну, внаслідок війни 1812 року”, - говорив Лев Толстої. Головний герой роману - народ. Народ, кинутий у непотрібну й незрозумілу йому війну 1805 року, народ, що піднявся в 1812 році на захист Батьківщини й розгромив у визвольній війні величезну ворожу армію на чолі з непереможним доти полководцем. У романі більше ста масових сцен, у ньому діють понад двісті поіменно названих людей з народу, хоча значення образа народу визначається не кількістю масових сцен, а народною ідеєю. Найважливіші події роману оцінюються Толстим з народної точки зору. Народну оцінку війни 1805 року виражає письменник словами князя Андрія: “Отчого ми під Аустерліцем програли бій?.. Нам там нічого було битися: скоріше хотілося піти з поля бою”.
По романі Л. Н. Толстого “Війна й мир”. Роман “Війна й мир” - один із центральних добутків великого письменника Лева Миколайовича Толстого. Не дивлячись на панорамність, достаток персонажів і подій, це, у першу чергу, добуток про людей, про їхні пошуки свого місця в житті. На тлі масштабних історичних подій Толстого цікавить приватне життя людини, що складається не в служінні людям взагалі, своєму стану, народу, державі, а в служінні своїм рідним, сім’ї. Ця “думка сімейна” найбільше яскраво втілилася в образах жінок, у першу чергу в образах Наташі Ростової і Марії Болконської. Товстої начебто здалеку, через безліч перешкод і життєвих труднощів веде героїнь до ідеалу приватного життя - до сім’ї. Важко знайти більше різних людей, чим Наташа й Мар’я, коли вони вперше з’являються на сторінках роману. безпосередня, життєрадісна, легка в спілкуванні, легковажна, влюблива Наташа з першої ж зустрічі розташовує до себе навколишніх. Завжди сумна, тиха й замислена князівна Мар’я, навпроти, зовсім не вміє подобатися. Наташа хвилини не може пробути на самоті. Вона звикла бути в центрі уваги, бути загальною улюбленицею. Мар’я про себе говорить: “Я… завжди була дикунка… Я люблю бути одна… Я не бажаю іншого життя, та й не можу бажати, тому що не знаю ніякого іншого життя”.
“Війна й мир” По романі Л. Н. Толстого “Війна й мир”. Роман “Війна й мир” - один із центральних добутків великого письменника Лева Миколайовича Толстого. Не дивлячись на панорамність, достаток персонажів і подій, це, у першу чергу, добуток про людей, про їхні пошуки свого місця в житті. На тлі масштабних історичних подій Толстого цікавить приватне життя людини, що складається не в служінні людям взагалі, своєму стану, народу, державі, а в служінні своїм рідним, сім’ї. Ця “думка сімейна” найбільше яскраво втілилася в образах жінок, у першу чергу в образах Наташі Ростової і Марії Болконської. Товстої начебто здалеку, через безліч перешкод і життєвих труднощів веде героїнь до ідеалу приватного життя - до сім’ї.
Що принесла заметіль героям повести О. С. Пушкіна. Пушкін у коротких повістях, що становлять цикл “Повести покійного Івана Петровича Белкина”, аналізує життєві ситуації, що мають вирішальний вплив на долю людей. Випадковий проїзний зруйнував життя станційного доглядача Самсона Вырина й приніс несподіване благополуччя його дочки, випадкова образа поставила на грань загибелі молодого графа Б. з повісті “Постріл”. У повісті “Заметіль” фатальна випадковість - заметіль, що закрутила героїв і “подменившая” наречених. Марья Гаврилівна Р., героїня “Заметілі”, описана Пушкіним як досить пересічна панянка, вихована на французьких романах. Вона виросла в російській глухомані, але мріє про романтичну пристрасть, про пригоди в смаку новітньої (для того часу) літератури.
У передмові до роману “Герой нашого часу” Лермонтов визначає свою письменницьку завдання - намалювати “сучасної людини”, “портрет, складений з пороків усього нашого покоління”. Бєлінський назвав роман “сумною думою про наш час”. Особливість роману в тому, що портрет часу малюється як історія однієї людської душі. Сам Печорін, розмірковуючи про своє життя, знаходить у ній багато спільного з долею свого покоління. “Ми не здатні більш до великих жертв ні для блага людства, ні навіть для власного нашого щастя, тому що знаємо його неможливість і байдуже переходимо від сумніву до сумніву”. Завдання відтворити історію однієї душі дозволила Лермонтову намалювати складний і суперечливий характер героя. У вчинках і думках Печоріна багато жорстокого і егоїстичного. Він підкреслено холодно обходиться з Максимом Максимович, який захоплено зустрів його після довгої розлуки; є причиною загибелі Бели; грає почуттями княжни Мері, тому вона вважає, що він “гірше вбивці”.
Один з найвідоміших своїх романів Іван Сергійович Тургенев написав в 1860 році. Вслід за наступленням нової полоси в державному житті Росії. За короткий період в кілька років він пише цілий ряд геніальних романів які стали реакцією Тургенева на першу половину епохи реформ в Росії. “Рудин”, (1856), “Дворянское гнездо” (1859), “Накануне” (1860), “Отцы и дети” (1862), і є цими романами. Своїм всебачучим творчим оком Тургенєв уже помітив народження нової російської жінки - і, як вираження нової смуги російського життя, зробив її центром наступного суспільного роману свого: “Напередодні”. Вже в заголовку його було щось символічне
В. Г. Бєлінський точно визначив призначення поезії: “…розвивати в людях почуття витонченого й почуття гуманності, розуміючи під цим словом нескінченна повага до достоїнства людини як людини”. І сьогодні в цьому її святе призначення. А. С. Пушкіна по праву називають чудом росіянці літератури. Його поезія - невичерпне джерело, що, як у казці, напуває “живий водою” усіх, хто доторкається до нього. Увесь світ цінує поета за те, що він сам цінував у собі: І довго буду тим люб’язний я народу, Що почуття добрі я лірою будив… І до Пушкіна поезія служила народу, але в нього ця потреба російської літератури придбала небачену силу. Перше, що залучає нас при читанні добутків поета, - вражаюча сила почуттів, блиск розуму. Але його вірші треба читати уважно, вдумуючись у кожне слово, тому що слово це важливо для розуміння цілого, тому що, як говорив Н. В. Гоголь, у кожному слові Пушкіна “безодня простору”. Які ж “почуття добрі” будить пушкінська ліра?
Перше враження, яке справляє на читача герой роману І. Гончарова «Обломов», - це враження ліні, нерухомості, нудьги. Тим більш вражаючим є зміна тону на початку дев’ятої глави роману «Сон Обломова»: «Де ми? В якій благословенний куточок землі переніс нас сон Обломова? Що за дивний край! «До дев’ятої глави« Обломов »видавався сатирою на» зайвої людини «- і раптом у дев’ятій чолі - зліт до високого, епічно розгонистим стилю. Де ще ми можемо знайти подібні стилістичні перепади, з різким переходом від сатири до епічної урочистості? Перш за все в поемі Н.В. Гоголя «Мертві душі», у фіналі першого тому, коли сатиричний сміх раптом переходить в таємничо-патетичне вопрошаніе: «Русь, куди ж несешся ти? дай відповідь. Не дає відповіді «. І в «Мертвих душах», і в «Обломова» відбувається свого роду чудо. У «Мертвих душах» «прозаїчна» бричка Чічікова стрімко і несподівано перетворюється на чарівну «птицю-трійку». У «Обломова» настільки ж зненацька з’ясовується: місце народження «нудного» героя - чарівна країна. Разом з тим щось в цій чарівній країні нагадує нам про страхи, що сіють у обивателях міста Калинова Феклуша і Кабанихи з «Грози» О.М. Островського. Жителів Калинова лякають «хтось особою чорний» і «люди з песьімі головами».
Вперше роман Тургенєва «Батьки і діти» вийшов у світ в 1862 році в журналі «Російський вісник». Жодний із творів Тургенєва не викликав настільки запеклих спорів. Критика стосовно «Батьків і дітей» зайняла позиції, іноді прямо протилежні один одному. Наприклад, критик Антонович звинуватив Тургенєва в тому, що його «роман є не що інше, як нещадна й руйнівна критика молодого покоління». Писарєв же бачив у Базарові кращого представника сучасної молоді, в якому зібране воєдино все найкраще. Для того, щоб зрозуміти позицію кожного і те, про що хотів сказати автор, звернемося до того часу, коли роман створювався. Роман писався в період ідейної боротьби дворян-лібералів і різночинців-демократів. Це були часи, коли ще існувало кріпосне право, коли наростали революційні настрої і насамперед впадали в очі ідеї заперечення й руйнування стосовно старого порядку, старим авторитетам і принципам. Це заперечення старих принципів і одержало назву «нігілізм».
Твір по роману І. С. Тургенєва «Батьки і діти») На жаль, на життєвих борознах миттєвими жнивами покоління сходять, зріють і впадуть. Інші їм слідом ідуть. О. С. Пушкін Вперше роман Тургенєва «Батьки і діти» вийшов у світ в 1862 році в журналі «Російський вісник». Жодний із творів Тургенєва не викликав настільки запеклих спорів. Критика стосовно «Батьків і дітей» зайняла позиції, іноді прямо протилежні один одному. Наприклад, критик Антонович звинуватив Тургенєва в тому, що його «роман є не що інше, як нещадна й руйнівна критика молодого покоління». Писарєв же бачив у Базарові кращого представника сучасної молоді, в якому зібране воєдино все найкраще. Для того, щоб зрозуміти позицію кожного і те, про що хотів сказати автор, звернемося до того часу, коли роман створювався. Роман писався в період ідейної боротьби дворян-лібералів і різночинців-демократів. Це були часи, коли ще існувало кріпосне право, коли наростали революційні настрої і насамперед впадали в очі ідеї заперечення й руйнування стосовно старого порядку, старим авторитетам і принципам. Це заперечення старих принципів і одержало назву «нігілізм».
Роман «Війна і мир» спочатку був задуманий автором як роман про декабриста, що вертається у 1856 році з посилання. Але чим більше Толстой працював з архівними матеріалами, тим більше розумів, що, не розповівши про саме повстання і ще глибше - про війну 1812 року, не можна написати роман на необхідному для масштабів такого задуму рівні. Так задум письменника поступово трансформувався, заглиблювався, і результатом його з’явилося створення грандіозної епопеї. Це оповідання про подвиг російського народу, про перемогу народного духу у війні 1812 року. Пізніше, говорячи про роман, Толстой писав, що головна думка добутку - «думка народна». Вона полягає не тільки й не стільки в зображенні самого народу, його побуту, життя, а в тім, що кожний позитивний герой роману зрештою зв’язує свою долю з долею нації. Тут необхідно згадати історичну концепцію письменника.
Вірш «Выхожу один я на дорогу», написаний Лєрмонтовим в останній рік життя, міг би бути епіграфом до всієї творчості поета. Коли читаєш ці рядки, складається таке враження, що разом із поетом проходиш ще раз «кремнистьій путь» його творчого життя - від початку і до кінця, де він завжди сам-один, знемагає від туги і страждань, все шукає і не може знайти ні спокою, ні бажаної мети. Слова «сам», «самотній» так часто трапляються у віршах Лєрмонтова, що можуть бути їх пізнавальним знаком, символом лермонтовської музи.
В 1839 році була опублікована повість Лермонтова «Бела», а потім «Тамань» і «Фаталіст». В 1840 році ці три повісті вийшли як глави роману «Герой нашого часу», а потім світло побачило весь роман цілком. Первісний добуток називалося «Один з героїв нашого століття». Видання 1841 року було доповнено загальною передмовою, у якому письменник відповідав критикам, що затверджували, що Печорін - порочне явища, нетипове для російського життя, неварта пародія на молодь Росії. Це передмова й передмова до «Журналу Печоріна» відіграють важливу роль у добутку, максимально виявляючи авторську позицію, і дають ключ до розгадки методу пізнання дійсності. Це перший досвід критичного тлумачення свого добутку самим автором.
Роман Михайла Юрійовича Лермонтова «Герой нашого часу» є одночасно і соціально-психологічним і філософським романом. Це твір побудований на традиціях, закладених ще Грибоєдовим у своєму творі «Лихо з розуму» і Пушкіним в «Євгенії Онєгіні». Вся творчість Лермонтова як би готував грунт для виникнення «Героя нашого часу». Риси, властиві головному герою роману Печоріна, зустрічаються в інших героїв Лермонтова в більш ранніх творах. Наприклад, в написаній в 1836 році п’єсі «Два брати», одним з її героїв є Олександр Радін
До ідеї написання найбільшого твору свого життя - роману-епопеї «Війна і мир» Л. М. Толстой прийшов не одразу, а від повісті «Декабристи», де розповідалося про події 1856 року, тобто про епоху повернення з Сибіру героя твору. І Толстой відступив від вже початого: особистість героя, як пояснив письменник у нотатці-передмові до роману, відсувалася в його уяві на другий план, а на перше місце виступала сама епоха, що передувала 1812 рокові, та, що її підготувала - з її людьми) молодими й старими, чоловіками й жінками). За першим задумом Толстого домінуючою темою була сімейна, тема миру, а історичні події - лише фоном для неї. Відсутнім був опис Бородинської битви; лише епізодично фігурували Олександр І, Кутузов, Наполеон, причому останнього було спочатку зображено не так негативно, як у завершальному варіанті «Війни і миру». І лише в міру того, як робота над романом посувалася вперед, він поступово ставав величною епопеєю народних звитяг і слави, не втративши, однак, і рис сімейної хроніки, намічених вже у його першій редакції.
Роман «Війна і мир» спочатку був задуманий автором як роман про декабриста, що вертається у 1856 році з посилання. Але чим більше Толстой працював з архівними матеріалами, тим більше розумів, що, не розповівши про саме повстання і ще глибше - про війну 1812 року, не можна написати роман на необхідному для масштабів такого задуму рівні. Так задум письменника поступово трансформувався, заглиблювався, і результатом його з’явилося створення грандіозної епопеї. Це оповідання про подвиг російського народу, про перемогу народного духу у війні 1812 року. Пізніше, говорячи про роман, Толстой писав, що головна думка добутку - «думка народна». Вона полягає не тільки й не стільки в зображенні самого народу, його побуту, життя, а в тім, що кожний позитивний герой роману зрештою зв’язує свою долю з долею нації. Тут необхідно згадати історичну концепцію письменника.
Роман «Війна і мир» спочатку був задуманий автором як роман про декабриста, що вертається у 1856 році з посилання. Але чим більше Толстой працював з архівними матеріалами, тим більше розумів, що, не розповівши про саме повстання і ще глибше - про війну 1812 року, не можна написати роман на необхідному для масштабів такого задуму рівні. Так задум письменника поступово трансформувався, заглиблювався, і результатом його з’явилося створення грандіозної епопеї. Це оповідання про подвиг російського народу, про перемогу народного духу у війні 1812 року. Пізніше, говорячи про роман, Толстой писав, що головна думка добутку - «думка народна». Вона полягає не тільки й не стільки в зображенні самого народу, його побуту, життя, а в тім, що кожний позитивний герой роману зрештою зв’язує свою долю з долею нації. Тут необхідно згадати історичну концепцію письменника.На сторінках роману і особливо у другій частині епілогу Толстой говорить про те, що дотепер вся історія писалася як історія окремих особистостей, як правило, тиранів, монархів, і ніхто дотепер не замислювався над тим, що є рушійною силою історії. На думку Толстого - це так званий «ройовий початок», дух і воля не однієї людини, а нації в цілому, і наскільки сильний дух і воля народу, настільки ймовірні ті або інші історичні події.