Головна сторінка » Твори з української літератури » Панас Мирний

Чий репертуар професійних співаків мозке хоч близько підійти до такої цифри?

Література не могла прогодувати Мирного, навіть найменших надій на це він не покладав. Літературна діяльність, та ще невизнаною мовою - «малоросійським наріччям» найперше могла обіцяти терновий вінок, неволю, кайдани («А як на руках дзвеніли кайдани, то вже не були золоті» - Леся Українка про своїх попередників та колег). Діяли два чинники: свідоме бажання прислужитися народу, зробити якесь добро для трудової України - і нездоланний потяг до писання, до словесної творчості.

1899 р. у листі до Я. Жарка Мирний писав з приводу прагнення друзів відзначити ювілей його 25-літ-ньої літературної праці: «За віщо, скажіть мені, славити того чоловіка, що під зайвий час втішав сам себе писанням? За те, що має таку натуру та прихильничество до письменства? Якби це був який-небудь подвиг - славити такого чоловіка і бог би велів. А то - по правді Вам кажу - писав я, пишу і буду писати тільки тоді, як є зайвий час, і через те, що це втішає мою душу, як картьожника якого-небудь утішають карти, а п’яницю - горілка» (VII, 442- 443). Відкиньмо самокепкування. Кожен вільний посміятися з самого себе, як йому хочеться. Візьмім основне: писав під час дозвілля-відпочинку і тому, що мав з цього втіху.

Серед спогадів про Панаса Мирного є згадки про те, що Панас Якович іноді й на службі дозволяв собі втішатися літературною працею, але маємо великий сумнів щодо достовірності такого. Не зовсім укладається в моральність письменника та, врешті, суперечить його принагідним висловлюванням.

У ранньому оповіданні «Ганнуся» є один, безумовно, автобіографічний момент: «…дні і ночі я просиджував над столиком у своїй хаті з пером у руках і, не розгинаючи спини, робив. Такі часи іноді находять на мене, так неначе лихорадка нападе, і. я роблю, роблю, день і ніч сиджу, думаю, куди йду, ляжу спать - перебираю, що до чого. Іноді схоплюсь серед ночі, засвічу свічку і знов за перо… Тоді для мене увесь мир - пустиня і життя моє тільки у моїй хаті…» (IV, 26).

Скинемо деяке риторичне нашарування, одержимо достовірну картину: що писав він після роботи, вдома, щедро захоплюючи ніч, «спини не розгинаючи», поки не кінчав задумане чи не відволікали службові

справи.

Такі «запої» не могли бути постійними і дуже тривалими. Може, в молоді роки, роки повітової праці, календар був дещо інший, ніж той, що виробився в Полтаві: весна і осінь. Зима - «жнива» для фінансових працівників, праця над річними звітами, а «літом спека [...] розварює» (VII, 361).

І, звісно, рік на рік не приходився. Надзвичайно плідними були для Мирного 1872-1873, 1880-1883 роки. Натомість 1876-1879 - суцільні муки в атмосфері творчої задухи, продукування одних початків та фрагментів; 1886-1895 - творча бездіяльність через перевантаження на службі і домашні обставини. З 1895 р. Мирний «відкриває» для свого «робленого раю» третю зміну, працює виключно вночі, коли покінчить в принесеними стосами невідкладних службових паперів. Писалося вже не сторінками - рядками («І я роботою казенною обкладений так, що кожного вечора до півночі доводиться над нею сидіти, а думка - хоч після півночі по одній стрічці що-не-будь написати» - VII, 487), Зробити щось значне не випадало: переклади, редагування раніше написаного, оповідання… Та, мабуть, і не втіха то була, а обов’язок, обов’язок письменника перед рідною літературою і досі темним народом.

У листі до Я. Жарка він писав 1900 р.: «Я по натурі великий пунктатор і до своїх творів,- все мені здається, що не так. От через це я і не приспічаю: хай вилежиться та вистигне, як та овощ на деревині. Та ще й після того нехай пополе же, щоб улежалося, як те яблуко у льоху. Якщо отак вилежане візьмеш та прочитаєш знову і здасться воно тобі смачним, то, певне, і другим буде до смаку» (VII, 459). Бачимо оте вічне невдоволення творчої особистості зробленим, звичку-правило, щоб перед випуском у світ переглянути написане з часової відстані, коли творчий хміль давно вичах і видно річ ніби з боку. І це рідко порушувалося («Лихі люди»). Часова відстань між написанням і публікацією скрізь чимала, навіть надто з незалежних від автора причин.

Перший роман, писаний удвох з братом, створювався протягом чотирьох років: 1872-1875, зазнав шести редакцій. Це без уваги на «нульовий цикл»: образ розбійника, як свідчать юнацькі записи, непокоїв творчу уяву Панаса Рудченка ще в миргородській самотині. На той же час припадають і перші спроби змалювати картини знесення кріпацтва. Із кількох иачерків-уривків та плану до задуманого роману «Голодні годи» випливає, що там він хотів показати прихід «волі» в українське село - з бунтами, екзекуційними різками та арештами, подати картини дикої каральної розправи над народом, що не розставався з надією на справжню волю - із землею без викупу. Це - кінець 60-х років.

У вересні 1883 р. була здійснена перша редакція повісті «Лихо давнє і сьогочасне» під назвою «Давно і тепер». І тільки 1897 р. остаточна редакція її, а опубліковано 1903 р. Майже в такому часовому діапазоні створені й видрукувані «Морозенко». «Серед степів», відповідно 1885-1897-1898; 1883-1899 (1901?)-1903.

Ніби в стисліші строки писалися перші зрілі твори «Лихий попутав» і «П’яниця». На жаль, у нас немає документів, які б свідчили про наявність редакцій чи фрагментів цих творів у миргородський період становлення письменника. Але життєвий матеріал, що ліг в основу цих творів, суто повітовий, а робочий запис до «Лихий попутав» і за фактурою паперу, і за манерою записувати - миргородський. Вірогідно, що розпочато роботу над нервісткаліи таки в Миргороді.


Схожі твори: