Головна сторінка » Твори з української літератури » Шевченко Т.Г. |
Вже згадано було, яке місце в світогляді Шевченка зайняв „найменший брат”, особливо з того часу, як поет „прозрівати став потроху” й одкрились йому таємні суперечності сучасного громадського ладу. Отже ніяким світом не міг Шевченко спустити з думки оте найгірше за його часів лихо, що посіло „найменшого брата” - кріпацьку неволю, - не міг би, хоча б і сам не зазнав був його на власній спині. І нічого й говорити, що навіть власне лихо та своя неволя не згасили в Шевченкові того невгамовного обурення проти права однієї людини над життям, честю й совістю та й добром другої. З цього погляду Шевченко завжди однаковий був і ніколи не міг і згадувати про народну неволю без усієї глибини обурення, на яке тільки здатна була його велика душа.
Як одна була любов у Шевченка до рідного краю й народу так і одна була у нього непримиренна ненависть до кріпацтва і всякої взагалі неволі. На цьому пункті він ні на йоту не поступався, не розумів компромісів і всю силу зібрав, на яку тільки спромігся його великий талант, щоб дошкульнішого удару завдати системі людовладства. Я не наводитиму багато прикладів, бо треба б велику частку „Кобзаря” передрукувати, щоб показати уповні аболіціоністську поезію Шевченка. Він певен, що „історією-правдою” з сфери кріпацького права можна саме пекло перелякати, а людей, що всього на світі набачились, здивувати найзвичайнісіньким полупанком, яких тисячі сиділо на шиї у народу. Земля - прекрасна, чиста, - казав Шевченко, - рай, але що люди зробили з того раю!
Скрізь „кров та сльози та хула - хула всьому”. На праведній землі, у своїм раї, люди пекло розвели. „Занапастили божий рай” лихими вчинками своїми. І Шевченко показує нам цілу галерею тих, що коло цього діла ходять. Перед нашими очима пересовуються і неситі, що все бажали б собі загарбати; і тихі та тверезі-богобоязливі, що тільки й чигають на свого ближнього; і щедрі роскішинки-патріоти, що з рідного краю кров як воду точать; і ті, що людськими душами торгують, що важать на добро, працю, честь і щастя людські. Образи кріпацького лиха звичайно домінують у нашого поета, - та інакше й не могло бути: „по плоті й по духу син і рідний брат нашого безталанного народу”, кажучи його власним словом, Шевченко не міг заспокоїтись доти, доки існувало те, що найбільше пекло й мучило рідний народ. Боротьба з кріпацтвом була завданням цілого життя у нашого Кобзаря й ніхто в Росії не завдав таких дужих ударів системі людовладства. На схилі віку свого Шевченко бачив уже й наслідки своєї боротьби: кріпацтво на його очах конало, і нетерпляче дожидає він дня, коли
Поет хитається між надією, що „останню” копу дожинають кріпаки на панщині („Сон”), та зневір’ям проти нещирих заходів коло кріпацької реформи. Болить і плаче і не спить, Мов негодована дитина, поетове серце в такі хвилини тяжкого зневір’я; йому здається, що вже нічого добра дожидати, що не прийде сподіване визволення:
і він гострі подає рецепти на те, як „збудить хиренну волю”. Маніфест про волю, як відомо, підписано за життя Шевченка, але не судилось йому дожити до того дня, коли цей маніфест оповіщено. Як Мойсей, помер великий борець за волю народну на порозі землі обітованної… Бувши прихильником соціальної волі, рівності і братерства, спочиваючи на тих часах, коли
Шевченко був палким апостолом і волі політичної. Той лад царський-самодержавний, що попускає на гніт і неволю над мільйонами людей на втіху малої купки - він ненавидів однаково з кріпацтвом, бо розумів, що одна неволя другу родить і підсилює, одна з одної підпомогу має. В поезіях „Сон”, „Кавказ”, „Юродивий” та інших показує Шевченко те лихо, що з політичної неволі виникає, і знов таки трудно іншого знайти поета, щоб так умів вишукати дошкульне місце у супротивника й такого тяжкого удару завдати. Тонка іронія, безощадний сарказм, гнівне обурення - все пускає він у діло, щоб здискредитувати систему гніту й безправності. Кожна освічена людина знає, певне, Шевченків образ країни, де Од Молдованина до Фінна На всіх язиках все мовчить, Бо - благоденствує („Кавказ”). Кожне пам’ятає також повні гніву й великого обурення поклики до самодержавних владик, до „тих помазанників божих”, у „Сні”, „Кавказі”, „Царях” тощо. Оспівавши, напр., вольнії гори - „хмарами повиті”, але „засіяні горем, кровію политі” - Шевченко незрівнянну дає картину боротьби між самодержавним хижацтвом та дикою тією волею первісної людини.
І все це невичерпане море людського лиха розливається під гаслами любові, християнського закону та справедливості. Сміливою рукою здирає Шевченко ці гарні покривала з нелюдських учинків і показує їх справжню облудно-фарисейську природу: Храми, каплиці і ікони, І ставники, і мірри дим, І перед образом Твоїм Неутомленії поклони -
Навіть Бога свого люди-фарисеї зробили співучасником своїх злочинств, сотворивши його „по образу своєму й подобію”, як мстивого та лукавого „візантійського Саваофа”, - і Шевченко, хоч не поривав зовсім з релігією, обертається з незрівняно-потужним словом до „всевидящого ока”:
Навіть старі часи згадуючи, часи якого-небудь лютого Нерона, Шевченко кладе на свій малюнок фарби, які занадто болюче вражають наше серце, недавніх громадян російських XX ст. Хіба оця-ось картина -
хіба вона не є блискучим образом тієї самої лютої дійсності, якої ми оце свіжо тільки здихались, яка й самого запального провідника волі заслала „муштруватися” в далеких азіатських легіонах? Та повстаючи проти всякої неволі й кривди, караючи гнівним словом своїм кривдників, Шевченко ніколи не забував, що вони тільки через те силу мають, що їм самі невольники потурають з несвідомості своєї та полохливості. Раз-по-раз зривається у нього гнівне слово і до тих занадто терплячих та легкодухих людей, що, несучи тягар неволі, не посміють „за правду пресвятую стать і за свободу”.
так характеризує Шевченко стосунки німотної більшості, дужої числом, та безсилої через свою темноту, егоїзм, полохливість і нещирість маси. І часто тоном справді біблійного пророка поет звертається і до рідної землі, і до тієї сервілістичної маси:
Цей здоровий оптимізм надає його поезії бадьорого, ясного вигляду і показує, як багато пережив і передумав цей чоловік, самою силою титанічного таланту винесений на вершок людської творчості. Він ніколи не кінчав на самих прокльонах, скаргах та жалях, але блиснувши могутнім образом лиха, раз-у-раз показує й ліки від нього, дає щось позитивне, і через те поезія його, незважаючи на темний фон, ясний світ пускає в душу читачеві, не кидає його знесиленим та зневіреним, а надихає свіжою думкою, вогнем протесту, бажанням жити всіма фібрами людської натури. Людина повинна жити, повинна боротись за чисте, за повне життя - такий висновок маємо з „Кобзаря”.
Так радів із життя Шевченко першої пори, коли, може, й не розумів ще всієї ваготи людського горя, - і вже те характерно, що цей радісний заклик до життя вирвався у нього саме тоді, коли він малював поневіряння сироти безродного, „попихача жидівського” Яреми. Але й опісля поет цього ясного настрою не згубив, - навпаки, виросла і зміцніла в ньому ця жадоба живого життя, хоч багато причин було самому авторові зневіритись і скінчити на безсилій апатії та прокльонах. „Встане правда, встане воля” - такий був лейтмотив Шевченкової поезії, бо твердо вірив поет, що „раз добром налите серце в вік не прохолоне” і що єсть у людини те, чого ніяка на світі сила подужати не здолає.
Знову бачимо цілу низку рішучих „не”, націлених тепер у саму, здавалося б, міцну силу сучасного ладу. Просто дивно, звідки набравсь того нездоланного духу Шевченко, де черпав він силу держатись так високо над людьми та обставинами й своєї голови перед ними не хилити. Здавалося б, чи ж подоба в найтемніші часи Миколаївської реакції говорити про перемогу світу над темрявою, про те, що є межа людській неситості та грубій силі, яка все ламала і трощила кругом. А отже у Шевченка знайшовся той бадьорий тон, знайшлася й сила проти сили: грубій фізичній силі кулачного права поставлено справжній „предєлъ, егоже не прейдеши”, знайдено непереможну перепону. Як неможливо загарбати, й виорати поле на дні морському, так не скувати й душі живої та слова, не знищити волі й поступу, що невпинно провадять до єдиної мети людського життя - щастя загального, заснованого на щирих та справедливих стосунках, особистих і громадських, на братерстві й рівності всіх людей. Не дурно ж великий борець за ці вічні ідеали загадав справляти поминки йому „в сім’ї великій, в сім’ї вольній, новій”, - не було в ньому зневіри, що вона буде, та сім’я велика, що єднає всіх людей; сім’я вільна, де немає місця насиллю, дужчого над беззахисним, де згинуть лютість і озвіріння людини; сім’я нова, оновлена й очищена від усяких злиднів, заснована на справедливості братерській. Шевченко ніколи не журиться про конечну перевагу добра над лихом. „Борітеся - поборете”, промовляв він усією своєю поезією і всім життям.
Сергій Єфремов. Історія українського письменства | |
Схожі твори:
|